Hallo! Wat ben jij lekker opgeruimd
Sinds enkele jaren ondersteunt Robert en Rademaker gemeentes bij het vergroten van hun eigen ‘communicatiekracht’. Zowel intern als extern. Toen de gemeente Cranendonck Het Nieuwe Werken intern introduceerde, verwachtte ze enige weerstand. Aan RR de vraag om communicatiemiddelen te ontwikkelen waarmee medewerkers in een positieve en meewerkende state of mind werden gebracht.
De uitdaging
Van een vaste stek naar een flexibele werkplek betekent voor medewerkers een behoorlijke omschakeling. Niet alleen op facilitair gebied. Er wordt ook om gedragsverandering gevraagd. Dit roept in veel gevallen weerstand op. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Onze missie was om intern een succesvolle bewustwordingscampagne te lanceren, waarbij medewerkers van de gemeente Cranendonck zich binnen enkele weken bewust zijn van gedragsafspraken. En hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan het creëren van een prettige werkomgeving voor alle medewerkers.
Onze aanpak
Met positiviteit en sympathie krijg je meer gedaan dan met bestraffing, betutteling of met een belerende toon. Daarnaast zijn we van mening dat medewerkers zelf goed weten wat prettig werkt. En als je zelf gedragsregels maakt, dan beklijven deze ook beter.
Hallo!
We bedachten een creatief concept om de gedragsregels een positieve lading te geven. We kozen voor de kreet Hallo! als leidend thema. ‘Hallo’ is een sympathieke kennismaking en begroeting. Het past bij wisselende werkplekken in een gemeentehuis waarbij je soms collega’s ontmoet die je wat minder goed kent. Hallo! nodigt uit tot een praatje, tot elkaar leren kennen en het kweken van begrip. Maar Hallo! kan, met een iets andere intonatie, ook een signalering of lichte vermaning zijn: “Hallo, mag het een tikje zachter?”. Als medewerkers mag je elkaar best aanspreken, ook op ongewenst gedrag.
In de maanden april tot oktober lieten we de medewerkers op humoristische wijze kennismaken met verschillende gedragsregels. Dit deden we o.a. met cartoons, posters, online content en ondersteunende gadgets. Per onderdeel gingen teams in de afdelingsoverleggen hierover in gesprek. De uitkomst werd teruggekoppeld in de vorm van een cartoon om medewerkers op een luchtige manier te herinneren aan de gemaakte afspraak.
Het resultaat
Een bewustwordingstraject is een boeiend, intensief proces. Een inhoudelijk traject dat tijd nodig heeft om tot een duurzaam resultaat te komen. Dankzij diverse positieve activatie en communicatiemiddelen prikkelden we medewerkers om op een prettige, open en collegiale manier samen te werken in het gemeentehuis.
Meer weten over deze case? Bel Marlieke Talen op 040 - 235 01 52.
