Meer FUN in Fundraising

Wat is de kracht van een goed verhaal? Hoe maak je goed gebruik van je netwerk? Hoe bedenk je acties en evenementen die de tongen losmaakt (en de portemonnees open?). Robert en Rademaker ontwikkelde voor gemeente Veldhoven het ‘Meer Fun in Fundraising’-lesprogramma, om commercieel denken én doen van 150 gesubsidieerde organisaties te bevorderen.

De uitdaging

De gemeente Veldhoven beschouwt verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties als het cement van de samenleving. Helaas raken landelijke bezuinigingsmaatregelen ons allemaal. Subsidies worden minder vanzelfsprekend. Leden moeten méér doen om hun eigen broek op te houden. Veldhovense organisaties leren om commercieel te denken en ze helpen met het organiseren van aanvullende middelen, dat werd ons doel.

Onze aanpak

Als Robert en Rademaker geloven we dat ‘zelf doen’ de manier is om kennis effectief over te dragen. Onze ervaring met communicatietrainingen en workshops leert ons dat deelnemers enthousiast worden als ze het geleerde direct kunnen toepassen op hun eigen situatie. De kracht van RR ligt ook in het creatief uitdagen van deelnemers. Zodat zij hun eigen creatieve en commerciële vermogen ontdekken en gaan gebruiken.

In drie workshops reikten we elf gesubsidieerde vrijwilligersorganisaties de tips, tricks en tools aan om hun ondernemerschap te bevorderen. Deelnemers kwamen stap voor stap verder naar hun eigen Wervingsplan. De titels van de drie workshops vormen samen het woord FUN: sponsorwerving kan namelijk ook gewoon heel leuk zijn! Zolang je leden en sponsors enthousiast en met overtuiging benadert. En je passie voor je project verenigt met een professionele aanpak.

Een belangrijke wens van de gemeente Veldhoven was dat de kennis, ervaring, tips en leermomenten overdraagbaar zijn naar andere vrijwilligersorganisaties. Daarom lanceerden we een speciale website waarop andere verenigingen het verloop van de cursus konden volgen. Ook ontwikkelden we een digitaal werkboek met huiswerkopdrachten, zodat de opgedane kennis meteen in de praktijk kon worden gebracht.

Het resultaat

De workshops waren niet alleen bedoeld om te werken, maar vooral om van elkaars ervaringen te leren. Door het workshopprogramma werd er een hechte groep van deelnemers gesmeed en werden onderling wervingstips gedeeld. Daarnaast vroeg ruim een derde van alle gesubsidieerde Veldhovense vrijwilligersorganisaties digitaal het cursusmateriaal aan.


Meer weten over deze case? Bel Robert Claassen op 040 - 235 01 52.